Nytt förtydligande från HFD när det gäller golvpriser i utvärderingsmodell

Nyhet
19 dec 2022
Nyhetsrum

Högsta förvaltningsdomstolen ("HFD") har meddelat en dom som klargör att upphandlande myndigheter inte får tillämpa en utvärderingsmodell som innebär att anbudsgivare inte premieras för lägre anbudspriser under en viss prisnivå.  Domen visar att den tidigare diskussionen om upphandlande myndigheters möjlighet att begränsa utrymmet att konkurrera med pris i upphandling fortfarande är levande och att det fortfarande kan finnas skäl att utmana utvärderingsmodeller som får ett sådant resultat.

Bakgrund
Målet handlar om ett kommunalförbunds upphandling av en ny extern webbsida. Kommunalförbundet hade använt en utvärderingsmodell som innebar att anbudspriser om 700 000 kr eller lägre gav maximala 55 poäng och anbudspriser om 3 000 000 kr eller högre gav noll poäng. Utvärderingsmodellen upphörde därmed att premiera leverantörer för ett lågt pris vid anbudspriser under 700 000 kr.

Enligt HFD innebar utvärderingsmodellen en otillåten begränsning då den anbudsgivare som erbjöd ett lägre pris än sina konkurrenter inte skulle få någon fördel under en viss prisnivå. Enligt HFD strider begränsningen mot likabehandlingsprincipen. HFD framhöll också att utvärderingsmetoden innebär att de regler som gäller för onormalt låga anbud och den dialog som ska föras med anbudsgivare som offererat ett sådant lågt pris, sätts ur spel.

Vad är nytt?
HFD har tidigare bedömt frågan om utvärderingsmodeller som begränsar leverantörers möjlighet att konkurrera om pris kan godtas. I den första av dessa domar (den s.k. "golvprisdomen"), har HFD gjort bedömningen att det inte är tillåtet att tillämpa obligatoriska krav som innebär att anbud med priser under en viss nivå ska förkastas, dvs. bedömt att s.k. golvpris inte får tillämpas.  I den andra domen (den s.k. "takprisdomen"), har HFD däremot bedömt att det är tillåtet att ställa ett obligatoriskt krav som innebär att offererade priser för ett större volymintervall inte får vara lägre än offererade priser för ett mindre volymintervall avseende samma arbeten, dvs. godkänt s.k. takpris.  

I den nu aktuella och tredje domen som rör begränsning av leverantörers möjlighet att konkurrera med pris, har HFD klargjort att de skäl som motiverade förbudet mot krav avseende golvpriser i "golvprisdomen" också gäller för sådan poängsättning inom vissa prisintervall som tillämpats. 
Det innebär att det inte är tillåtet att tillämpa en utvärderingsmodell där anbudspriser ges samma poäng oavsett att det ena priset är lägre än det andra. En sådan utvärderingsmodell kan leda till att leverantörer hindras från att konkurrera med sina priser och att leverantörer inte offererar sitt lägsta möjliga pris. 

Vilken effekt får domen?
Domen visar att det finns anledning för leverantörer att ifrågasätta utvärderingsmodeller vid offentlig upphandling som begränsar möjligheten att konkurrera med pris. För upphandlande myndigheter innebär domen att det finns fortsatt anledning att säkerställa att krav som ställs på pris inte innebär en alltför långtgående begränsning.


För mer information är ni välkomna att kontakta vårt upphandlingsteam genom Charlotte Brunlid eller Åke Larsson så berättar vi mer.

  HFD 2022 ref. 41.
  HFD 2018 ref. 50.
  HFD 2020 ref. 24.